Voskem tvrzené pouzdro na nůž

 

Již dlouho vlastním kvalitní nůž a je trapné jak dlouho jej nemohu nosit a používat na akcích, neboť mu chybí pouzdro. Na jednu stranu jsem však rád, že jsem mohl výrobu pouzdra odložit a okoukat nejčastější nedostatky takových doma vyráběných pouzder…

Jedním z nejčastějších nedostatků bývá hrot nože čumící z pouzdra. To bývá způsobeno buď příliš širokými švy, nebo tím že švy nesahají až ke špičce. Tím vznikne v pouzdru otvor, kterým se nůž propracuje ven.

čumící hrot
čumící hrot

Tento rys mají skoro všechna pouzdra „překládaného“ typu. Tím myslím přeložený a sešitý kus kůže (obvykle ještě zformovaný za mokra). Zmíněnému problému se dá předejít, pokud se přidá třetí vrstva kůže, na kterou nůž doléhá ostřím. Špička je tím pádem přímo na kůži a ostří nám neřeže do švu.

Tento týden budu vyrábět pouzdro pro nůž, který jsem koupil v předměstské kovárně v Marylandu (což je stát, ne zábavní park 😀 ). Jedná se o kovový polotovar nože z damascénské oceli, ke kterému jsem již stihl z jasanového dřeva vyrobit střenku.

Pouzdro budu nejdříve zdobit vyrážením a poté voskovat, aby nabylo pevnosti. Již na počátku výroby, jsem se rozhodl, vzhledem k netradičním tvarům nože, že i kryt se pokusím vyrobit tak ,aby nepůsobil okoukaně.

Abych mohl vytvořit šablonu, podle které vystříhnu kůži, obalil jsem celý nůž do papírové lepící pásky (někdy se jí říká maskovací nebo také malířská).

IMG_0182

Na tu jsem si nakreslil čáry, kde je po sundání šablonu potřeba oříznout. Šlo by to i před sundáním pásky, nicméně měl jsem obavy o rýhy na dřevěné střence.

Protože je šablona čepele stranově souměrná a velmi špatně se sundavá, dovolil jsem si jednu stranu zničit tak aby se mi páska z nože lépe sundavala.

sundavání budoucí šablony
sundavání budoucí šablony

Tvar nože zachycený na malířské pásce jsem přilepil na papír A4 obkreslil (s tím že jsem pár centimetrů přidal, to nikdy neuškodí) a vystříhl. Zkusmo jsem takto vzniklým papírovým pouzdrem obalil nůž a udělal dodatečné úpravy.

Přes vykousnutí ve střence mám v plánu dát zapínací pásek, aby nůž z pouzdra nevyklouzl.

Vystřiženou papírovou šablonu jsem obkreslil propiskou na masovou stranu 4mm hovězí hlazenice (zbytek z thorinových nátepníků) a z kůže vystříhl.

IMG_0195

Podlouhlá obdélníková část se ohne a bude sloužit jako poutko za pásek.

Jako vždy jsem většinu hran, které se nebudou sešívat obhranořízkoval a začistil. Abych měl přehled kam až může zdobení sahat, rovnou jsem na okraji vytvořil rýhovadlem drážku, do které se schová šev.

IMG_0196

Na internetu jsem našel tribal art (byl jsem líný jej tentokrát kreslit) který jsem chtěl na kožené pouzdro vyrazit. Doma však nemám tiskárnu, proto jsem popadl nejbližší papír, vypl iPadu dotykovou vrstvu a na papír design obkreslil (papír jsem k obrazovce přichytil páskou, aby se nehýbal).

Tento skeč jsem opět přichytil páskou, tentokrát však přímo na kůži ze které bude pouzdro. Kůži jsem vodou navlhčil a design na papíře obtáhl propiskou. Tím se zdobení krásně přenese z papíru na kůži.

Jak probíhalo vyrážení jsem tentokrát natočil jako timelapse, takže není třeba nic popisovat, vše můžete videt na vlastní bulvy. (Během vyrážení mi kamera pekelně překážela, tak s kouskem neustále manipuluji 🙂 )

(Hosting přestává na videa stačit, musel jsem přesedlat na youtube 🙁 )Po vyrážení jsem drážku na šev projel kolečkem na značení stehů a šídlem vytvořil díry na šev.

Dovnitř vyraženého pouzdra jsem vlepil kus věrné papírové pásky a zkusmo vložil nůž. Obkreslil jsem si kam až sahá čepel a pruh pásky zvenčí ostříhl aby kopíroval tvar pouzdra.

Šablonu z papírové lepící pásky jsem lípl přímo na zbytek kůže a vyřízl. Tento kousek jsem vlepil pomocí UHU přímo do pouzdra.

Na předchozí fotce je již vidět, že jsem pouzdro ohnul do finálního stavu a šídlem píchl do již vyražených mezer, tak aby bylo možné na stejném místě vyrazit díry i ve spodním dílu

Jakmile byly díry vyražené, nic nebránilo tomu sešít části k sobě.

IMG_0208

Během šití jsem mě však čím dál více děsila rozšiřující se čepel nože. Vlepil jsem proto několik klínů ze zbytků do švu.

Výroba klínu
Výroba klínu

IMG_0210

Tím však vznikla nová sada problémů. Jednak mi přestala stačit niť, protože s takovouto tloušťkou se značně zvýší nároky na délku nítě. Další problém byl proražení díry do 5x4mm kůže (což je zatím nejtlustší co jsem kdy šil). Problém č. 1 se podařilo elegantně vyřešit ukončním šití v mezivrstvě (uzlík se mezi vrstvami kůže krásně schová) a započetím s novou nítí.

IMG_0213

IMG_0212

Druhý problém se povedlo vyřešit hrubou silou, ale už si vážně musím vyrobit naplánovanou děrovačku kůže.

Dalším postupem bylo přinýtování poutka. Díru jsem vyrazil do kůže děrovacími kleštěmi a sedlářský nýtek rozklepal kladívkem na malé domácí kovadlince.

IMG_0220

Následovalo už jen vytvrzení voskem. Abych předešel znečištění samotného nože (což se rovná odsouzení k tisíci letům čištění a odstraňování vosku) obalil jsem ho průhlednou lepící páskou.

IMG_0227

 

Voskování doporučuji provádět ve svářečských rukavicích.

Vosk tavím zásadně ve vodní lázni (tzn. jeden hrnec plný vody, na něm druhý ve kterém je teprve vosk). Vosk totiž může při teplotách vyšších než 100 stupňů vzplanout. Vodní lázní je možné tomuto nežádoucímu efektu předejít :-).

IMG_0221

Postupně jsem přidával vosk dokud bylo třeba (a to ani nedošlo na železné zásoby).

Hrnec můžete použít libovolný, vosk ho (narozdíl od okolí) příliš neznečistí. Během tuhnutí zpět do pevného stavu jej stačí včas vyklopit a je venku (a hrnec je čistý).

IMG_0228

Pokud tímto způsobem voskujete, je třeba kůži včas vyjmout ven. Po vložení kůže do lázně začne pouštět bublinky. To je naprosto v pořádku, bublinky sledujte. Jakmile přestanou přibývat a začne jich být míň, je čas kůži vytáhnout.

bublinky
bublinky

Po vytažení je třeba ihnet zasunout nůž a začít tvarovat. S tvarováním to nepřehánějte, může se stát že nůž nepůjde vyjmout. Je velice snadné se o horkou kůži dost popálit, proto tvarujte v rukavicích nebo přes útěrku. Tato fáze je poměrně hektická, proto jsem nepořídil žádné snímky.

Jakmile začne kůže držet požadovaný tvar, můžete vzít kus plátna nebo hadřík a rozleštit chuchvalce vosku, které ulpívají na vašem novém pouzdru. S nožem stále v pouzdru počkejte dokud zcela nevychladne (můžete jako já pomoci lednicí).

Nůž po vytažení z pouzdra
Nůž po vytažení z pouzdra (naštěstí obalený folií)

Zbývá už jen smirkem nebo dremelkou (nová hračka 😀 ) zbrousit hranu kam kouká ostří, aby se jednotlivé vrstvy srovnaly a ještě jednou obtáhnout hranořízkem. Dále chybí ještě pásek který bude držet nůž v pouzdru. Tyto drobnosti mi snad prominete a nezkazí vám pohled na hotový produkt.

IMG_0234

 

EDIT:

Dremelkou jsem srovnal hranu do rovna, vypadá to takto:

IMG_0236

Hrany vzal hranořízkem

IMG_0237

A namořil, abych sladil barvu

IMG_0238

Výsledek

IMG_0239

 

Voskem tvrzené pouzdro na nůž
5 (100%) 6 hlasů

2 komentáře: „Voskem tvrzené pouzdro na nůž

Napsat komentář